Πέμπτη, 3 Οκτωβρίου 2013

LaTraviata, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Το αριστούργημα του Βέρντι - 12 και 13 Οκτωβρίου

Ο Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και τα 48α Δημήτρια παρουσιάζουν τη διαχρονική όπερα του Τζουζέπε Βέρντι LaTraviata. Η τραγική ερωτική ιστορία που συναρπάζει το κοινό για περισσότερα από 150 χρόνια από την ημέρα που ανέβηκε στη σκηνή της Βενετίας (1853), έρχεται στη Θεσσαλονίκη για δύο μοναδικές παραστάσεις από τη γαλλική OperaNomade.

Πρόκειται για ένα από τα δημοφιλέστερα έργα στο είδος της όπερας που γοητεύει με την ένταση της οπερετικής μουσικής της και την άρτια δομημένη δραματική της υπόθεση. Η Traviata (Παραστρατημένη), πραγματεύεται ένα θέμα άφθαρτο στην πορεία του χρόνου, τον παράνομο έρωτα του νεαρού Αλφρέντο με την ώριμη εταίρα Βιολέτα. Οι συναισθηματικές διακυμάνσεις, που γίνονται εντονότερες χάρη στις συνθέσεις του Βέρντι, κρατούν το κοινό σε ένταση καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου, μέχρι το τραγικό τέλος του.

Η Μαρία Μπελίδου μουσικός, γράφει για την όπερα «Η όπερα La Traviata θεωρείται η πιο εσωστρεφής όπερα του Verdi. Θα μπορούσε να πει κανείς, ότι πρόκειται για «όπερα δωματίου». Για ν’ αναδείξει αυτήν την εσωστρέφεια ο Verdi, χρησιμοποιεί μια σχετικά μικρή ορχήστρα, που θεωρείται συντηρητική ακόμα και με τα κριτήρια εκείνης της εποχής. Η δυναμική της όπερας βρίσκεται στο διάχυτο από τις πρώτες κιόλας νότες του αρχικού Πρελούδιου λυρισμό και στη μελαγχολική διάθεση που επικρατεί σ’ ολόκληρο το έργο. Η υπόθεση εκτυλίσσεται συναρπαστικά χάρη στην ψυχολογική ευστοχία της μουσικής. Η εισαγωγή της όπερας αποτελείται από σαράντα ένα μέτρα χωρισμένα σε τρία μέρη. Παρά τη μικρή τους έκταση, παρουσιάζουν μια μικρογραφία της Βιολέτας, αποδίδοντας με ευστοχία την προσωπικότητά της και υποδηλώνοντας το μοιραίο τέλος της. Όλα τα θέματα της αρχικής αυτής εισαγωγής επανεμφανίζονται κατά τη διάρκεια της όπερας μεταλλαγμένα. Μόνο τα επτά πρώτα μέτρα, αυτά που συμβολίζουν την ασθένεια της Βιολέτας, επαναλαμβάνονται απ’ το συνθέτη αυτούσια, προτού αρχίσει η ανάπτυξη και η επεξεργασία τους στην αρχή της εισαγωγής της τρίτης πράξης.

Η La Traviata είναι ουσιαστικά μια όπερα για «prima donna». Σύμφωνα με τον συνθέτη, η επιτυχία της παράστασης έγκειται στην ερμηνεία της Βιολέτας. Ο Verdi σχεδίασε αυτόν τον ρόλο για μια τραγουδίστρια προικισμένη συναισθηματικά και φωνητικά. Ο ρόλος απαιτεί σοπράνο κολορατούρα στην πρώτη πράξη, λυρική στη δεύτερη και δραματική στην τρίτη. Επιπλέον, στην τρίτη πράξη, η Βιολέτα πρέπει να διαβάσει ένα γράμμα (con voce bassa senza suono ma a tempo, όπως σημειώνει ο συνθέτης στην παρτιτούρα) και να φτάσει στο παρλάντο του τέλους («cessarono gli spasmi del dolore»), όπου για τη συλλαβική αντιμετώπιση του κειμένου απαιτούνται ικανότητες ηθοποιού. Όπως και στον Il Trovatore, έτσι και στη La Traviata, η φωνή της σοπράνο είναι αυτή που κυριαρχεί, είναι η πρωταγωνίστρια.»


Σκηνοθεσία: Pierre Thirion-Vallet
Σκηνικά: Frank Aracil
Κοστούμια: Véronique Henriot
Φωτισμοί: Véronique Marsy
Violetta:Noriko Urata
Alfredo Germont: Xin Wang
Giorgio Germont: Pierre-Yves Pruvot
Annina: Jenny Daviet
Flora: Agnès Loyer
Barone Douphol: Ronan Airault
Gastone: François Lilamand
Marchese d' Obigny: Samuel Le Bigot
Dottore Grenvil: Hyalmar Mitrotti Ventura
Χορωδοί:Cécile Coulomb, Marie Brétel, Héloïse Koempgen-Bramy, Franck Giraud, Pablo Ramos-Monroy

Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης
Διεύθυνση ορχήστρας: Amaury du Closel

Με ελληνικούς υπέρτιτλους

Παραστάσεις:
Σάββατο 12 & Κυριακή 13 Οκτωβρίου
Ώρα: 20:30
Τιμές εισιτηρίων: 30€, 25€, 20€, 15€, 10€ (μαθητικά-φοιτητικά-σπουδαστές ωδείων-κάτοχοι κάρτας ανεργίας)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου