Την Δευτέρα 27 Ιανουαρίου και ώρα 11.00 π.μ. ο πιανίστας και τσεμπαλίστας Γεράσιμος Χοϊδάς θα βρίσκεται στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης για να παρουσιάσει το τσέμπαλο και θέματα γύρω από αυτό που ενδιαφέρουν κάθε μουσικό και σίγουρα κάθε παίκτη πληκτροφόρου όργανου.
Το ρεπερτόριο του τσέμπαλου εκτείνεται σε μια περίοδο τουλάχιστον 250 ετών, αποκαλύπτοντας πρώιμα αλλά και πιο ώριμα αριστουργήματα, μεταξύ των οποίων ο Ι. Σ. Μπαχ και ο Α. Σκαρλάττι είναι μικρό μόνο μέρος. Βάζει τις βάσεις για την αισθητική όλης της μουσικής ως τα μέσα του 19ου αιώνα τόσο στη σύνθεση (π.χ. σχέση F. Couperin και ιμπρεσιονισμού) όσο και στην ερμηνεία, αποκαλύπτει το υπόβαθρο των εθνικών σχολών (Γαλλικό-Ιταλικό μπαρόκ) και γίνεται ο καλύτερος δάσκαλος όσον αφορά στην τεχνική της πιανιστικής μουσικής ως και τον Μπετόβεν.
Η μουσική των μπαρόκ συνθετών αποκαλύπτεται λειτουργικά και γοητευτικά αλλά και η ερμηνεία του μεγαλύτερου μέρους του πιανιστικού ρεπερτορίου επιβάλλει τη γνώση της ιστορίας του οργάνου και άρα των προγόνων του. Κάθε καλά καταρτισμένος πιανίστας περνά ώρες στο τσέμπαλο για να ανακαλύψει πώς θα μεταφέρει στο πιάνο τον πραγματικό χαρακτήρα των έργων ο οποίος αποκαλύπτεται μόνο στο όργανο για το οποίο γράφτηκαν (η φοίτηση του είναι υποχρεωτική σε όλες τις σχολές πιάνου του εξωτερικού) αλλά και γνωρίζει πως όλοι οι μεγάλοι πιανίστες του 19ου αιώνα (Μπραμς, Φρανκ, Λιστ κα) ήταν και δεινοί παίκτες ιστορικών πληκτροφόρων με ανάλογη αισθητική (κυρίως εκκλησιαστικό όργανο). Ακόμα, η συνοδεία (μπάσο κοντίνουο) διδάσκεται στο τσέμπαλο με στυλιστικά ορθό τρόπο, εκείνον του εύστοχου αυτοσχεδιασμού, καταργώντας τις αναχρονιστικές και μη λειτουργικές παρτιτούρες που ακόμα συναντά κανείς σε 19ου και 20ου αιώνα εκδόσεις έργων μπαρόκ φωνητικής και μουσικής δωματίου.
Μετά την ανάπτυξη των παραπάνω θεμάτων, θα ακολουθήσει συζήτηση αποριών και παρατηρήσεων των ακροατών, ενώ όποιος επιθυμεί, μπορεί να ερμηνεύσει ένα σύντομο απόσπασμα στο τσέμπαλο με την καθοδήγηση του Γεράσιμου Χοϊδά.
Γεράσιμος Χοϊδάς
Ο πιανίστας και τσεμπαλίστας Γεράσιμος Χοϊδάς ήρθε σε επαφή με τα ιστορικά πληκτροφόρα μετά το τέλος των σπουδών του στην Ελλάδα. Στο Βέλγιο σπούδασε τσέμπαλο και basso continuo με τους Kris Verhelst, Anne Galowich, Jos van Immerseel και εκκλησιαστικό όργανο με τους Lieven Strobbe και Joris Lejeune στο Lemmensinstituut και τη Βασιλική Μουσική Ακαδημία της Αμβέρσας. Ειδικεύθηκε στην ιστορικά τεκμηριωμένη ερμηνεία σε όργανα εποχής μελετώντας στα πληκτροφόρα του Μουσείου Vleeshuis της Αμβέρσας και ασχολήθηκε με τη μελέτη του κλάβικορντ και του φορτεπιάνο. Το ενδιαφέρον του εστιάζεται στο ρεπερτόριο του 17ου και 18ου αιώνα για τσέμπαλο αλλά και σύνολα όπου το πληκτροφόρο παίζει κυρίαρχο ρόλο, καθώς και στο πιανιστικό ρεπερτόριο του 18ου και 19ου αιώνα, το οποίο απέκτησε μια νέα διάσταση για το Γεράσιμο Χοϊδά, μετά την μελέτη σε πιάνα εποχής. Εμφανίζεται με όλα τα κορυφαία σχήματα της χώρας μας ενώ είναι γνωστός στο κοινό για τις ερμηνείες του σε έργα Μπαχ και Μότσαρτ. Διδάσκει στο Ωδείο Kodaly και στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου